Photobucket

Feb 14, 2013

Darwish & Darwisya


 semoga al Quran terus subur di dalam hati kalian

Sabtu lepas aku pergi Taman Wisma Bapa Kuching dengan anak usrah terchinta :) . Sebenarnya ada program expressi untuk biak sekolah. Tapi biak uni yang ramai. Ada sesi saringan, seorang akhwat tunjuk video biak 3 tahun dah hafal 30 surah. Subhanallah! tercabar kamek. Aku dah 24 tahun ni pun baru beberapa surah yang dihafal. Aku terfikir, sungguh hebat ibu bapa mereka didik mereka.

Pagi tadi aku baru teringat nak buka blog mereka (darwishndarwisya.blogspot.com). Dalam blog ni mama mereka banyak menceritakan kisah-kisah hidup anak-anak dia. Terutama bab menghafal al Quran. Banyak video Darwish dan Darwisya sedang tasmi' surah yang di hafal. Lucu tengok telatah mereka.

Terlintas dalam hati aku yang aku juga inginkan anak-anak aku dapat menghafal al Quran. Aku akan cuba practise cara mama Darwish dan Darwisya. Semoga Allah memperingatkan aku tentang ini pada masa aku mempunyai anak kelak :)

Nabi S.A.W. bersabda maksudnya : “Sesiapa membaca al-Quran dan beramal dengan apa yang terkandung dalamnya maka kedua dua ibu bapanya akan dipakaikan mahkota pada hari kiamat yang sinaran mahkota itu akan melebihi daripada cahaya matahari , sungguhpun matahari itu berada di dalam rumah-rumah kamu di dunia ini”.

(Hadis Riwayat Ahmad dan Abu Daud)

No comments:

Post a Comment